Bristen på effektivitet

Effektiviteten i det här landet är som bekant inte densamma som den svenska. Och det här med det lugna tempot är ju ofta något jag gillar med det här landet också. Dock är ju detta min praktik och jag vill lära mig massor, vilket resulterar i att jag inte längre trivs med bristen på effektivitet. Jag försöker göra vad jag kan åt detta och använder överflödig tid till att analysera och reflektera. Något min utbildning också försöker få mig att göra. Därav de många blogginläggen på sistone...
 
Tecken på effektivitetsbrist:
 
När vi ska ta oss in till stan i jobbärenden gäller regeln som alltid: moppetaxin väntar tills den är fylld innan den kör iväg, vilket resulterar i att vi snällt får sitta och vänta tills det råkar komma någon mer som ska åt samma håll.
 
De muslimska helgdagarna. De är utsatta i almanackan som helgdagar, och eftersom befolkningen består av så stora delar muslimer och ortodoxa är alltså de flesta arbetsplatser stängda på båda religioners helgdagar. Problemet är att man måste titta på månen för att se när helgdagen infaller och alltså inte vet förrän samma dag om det verkligen är helgdag eller inte. Denna veckan var det utlyst helgdag på onsdagen, men på onsdag morgon fick vi veta att den var framflyttad till torsdagen. Vårt kontor som ju tillhör kyrkan, har arbetsdag oavsett, men de kontor som vi samarbetar med och har att göra med extra mycket denna veckan på grund av den nya inskrivningen av barn, berörs ju av detta vilket innebär att även vi drabbas av förvirringen. Det innebär alltså att man inte kan räkna med att den person man behöver få tag på finns på kontoret någon av dagarna, beroende på vilken dag denna fått för sig är helgdagen. Men effektivitet är ju som sagt inte prio ett ändå.
 
När hela kontoret och de frivilligarbetare som hjälpt till vid dagens inskrivningskaos åt lunch tillsammans i stan, och tiden från att vi lämnade kontoret tills vi var tillbaka igen resulterade i drygt tre timmar. Först väntade vi länge på moppetaxi som det tydligen var brist på pga den muslimska helgdagen, sen skulle alla inväntas på restaurangen, sen åt vi i godan ro, sen gick vi till ett annat ställe för kaffe på maten, och under kaffet kom regnperiodsskyfallet som man helt enkelt väntar ut även om det tar en timme, och sen ska alla hitta moppetaxi tillbaka… ingen brådska någonstans.
 
 
En gammal bild från en annan stad (Nakamte - staden jag bodde i sist jag var en längre period i landet) men den visar i alla fall dessa moppetaxis som jag nämner hela tiden.
1 Maria:

skriven

Välkommen till min värld! (den effektivitetsgillande alltså..). Min praktik va dock motsatsen till ineffektiv, trots att den geografiskt var lokaliserad i detta land. Och jag tänkte väl att det va Nakamte när jag såg bilden, längtar dit och önskar att vi hade kunnat åka dit tillsammans!

Svar: Haha tack :P Har ju iofs alltid gillat effektivitet i Sverige..Ja eller hur!! Jag vill också åka till Nakamte med dig!!!
benedicte

Kommentera här: