Doftassociationer till spindlar och hemkänsla

Ja, idag när jag köpte tvål råkade jag köpa samma sort som jag använde när jag bodde i Etiopien. Det betyder att varje gång jag tvättat händerna här hemma luktar mina händer väldigt gott. 
Men det är inte bara det. Det är det där med vilka associationer doften för med sig.
 
För jag tänker direkt på vår dusch i Nakamte i Etiopien.
Och det associerar jag till:
-kalldusch
-dusch i balja/vattenkanna eftersom vattnet från duschen mer droppade än rann
-spindlar
-hoppande-flygande-gräshoppe-kackerlacke-liknande-svarta-djur-som-trivdes-i-duschen
-råttor som sprang runt på innertaket tio centimeter ovanför huvudet
-apor som hoppade på taket
-syrsornas tjutande som överröstar allt annat
-men mest av allt bara en härlig hemma-känsla:
hemma-i-Nakamte-känsla. hemma i vårt lilla fina hus med ett fyra meter högt julstjärneträd som tog upp hela trädgården. hemma i vår stad Nakamte med dövskolan en fyrtiominuterspromenad iväg där vi spenderade dagarna med fantastiska barn och ungdomar. hemma-hemma-hemma-känsla.
 
Ja, tvålens lukt för med sig en massa minnen och associationer och bidrar till en enorm saknad.
Tur då att jag bokade biljetter till denna plats igår.
Och det är 46 dagar tills jag är där igen!
 
  
 
Och nej, det är kanske inte direkt duschen jag saknar och längtar till.
Men denna gång var det den som framkallade längtan och saknaden så det fick bli en bild utanför och inuti duschrummet i vårt lilla hus i Nakamte.
 
 

Kommentera här: