Konstiga saker

Det finns sa mycket konstigt har. Saker som vi tycker ar konstiga i alla fall. Har kommer nagra exempel:


Om man gaspar sa fragar folk alltid om man ar hungrig. Alltid. Det verkar som alla etiopier tror att det ar det det betyder. Kanner de inte sjalva att de ar trotta nar de gaspar?

Jag vet inte hur manga ganger barnen pa dovskolan har fragat om jag inte ar radd att mina foraldrar eller nan annan ska klippa av mig mitt har nar jag har somnat. I borjan trodde jag de skamtade, men jag borjar undra om det ligger erfarenheter bakom.

Jag har antligen fatt forklaringen till varfor tjejerna ibland gar runt med haret insmort i mjolk. Det ar for att det ska bli ljusare och vaxa fortare och bli tjockare. Och om man tar mjolk pa ogonlocken sa blir man pigg igen och kan vara vaken mycket langre. "Det ar sant, min mamma brukar kunna jobba hur lange som helst nar hon tar mjolk pa ogonlocken!" Men det luktar val inte sa gott undrade jag, eftersom de forst later mjolken sta och bli tjock. "Nej men da sprutar man en massa deodorant pa haret ocksa, sa luktar det inte!" De ar sa smarta ibland, vara barn. Jag undrar vad dom far allt ifran.

Och en av de aldsta killarna berattade haromdagen att deras larare lart dem varfor det regnar sa mycket i Nakamte. For att har finns sa mycket trad, och traden drar ner regnet fran himlen.

Funderar aven pa vad tyfoid ar och om det ar sa farligt. Vi vaccinerades ju mot det innan vi akte, sa det borde det val vara? Ganska manga av vara barn har tyfoidfeber nu, men det ar helt omojligt att fa dem att forsta att de ska ligga och vila sa de inte smittar alla andra. De sager att de kanner sig friskare och ar uppe och spelar fotboll o allt, och vi kan verkligen inte fa dem att vila tills medicineringen ar fardig. Ar tyfoid verkligen nan stor grej undrar jag.

Det ar aven ganska konstigt att det helt plotsligt nu har borjat regna igen. Det ska det verkligen inte gora nu, sa skordarna blir forstorda och de fattiga blir fattigare. Jordens klimatforandringar kanske inte drabbar oss rika i vastlandet sa mycket trots att det vore rattvisats, sa strunt i att satsa pengar pa att gora nat at det nar vi inte sjalva sett nagra katastrofer annu. Vanta och se, var neutrala. Det har ju svenskarna alltid varit bra pa.

Lararna pa skolan ar ocksa konstiga. Sa fort de ser mig eller Maria, sa sager de bara vart namn (eller en variant av mitt namn iaf), och sen inget mer. Tror de att man anvander namnet som halsningsfras eller vad? De sager mitt namn, jag sager "yes", de sager "yes", slut pa det samtalet.

Killen vi brukar kopa agg av tar alltid fram aggen ett och ett ur korgen, skakar dem, lyssnar pa skakningen, och haller fram mot lampan som for att se igenom det. Pa sa satt bestammer han vilka vi ska kopa och inte. Vi har svarare och svarare att halla oss for skratt for var gang, men eftersom etiopier alltid skrattar at oss, sa kan vi ju fa skratta at dem. Fair enough.

Ett par tjejer i var alder som gick tatt bakom oss pa vag till skolan igar. Tuur att de viskade sa vi inte skulle forsta vad de sa om oss pa sitt obegripliga sprak. Men fnissningarna och "ferangi" har o dar i meningarna sager ju anda allt.

Och sa har vi ju nagra fejk-dova i forskoleklassen pa skolan. Atminstone tva som hor bra. Anda sen borjan har vi fattat att de hor eftersom de suttit en bit ifran varann, tittat at olika hall och anda pratat lagt med varandra. Galet kul nar vi upptackte det och de skamdes. Nu har de slutat skammas o pratar med oss istallet. Fast pa oromiffa saklart. Fast igar nar vi hade slojd med forskolan, och en av dem busade med mig, sa jag "galen kille" om honom. (man pratar ju mer o mer hogt for sig sjalv nar man jobbar bland dova) Och da hor jag nan som sager pa perfekt svenska "galen kille"! Gissa om jag blev forvanad tills jag tittade upp och ser det underbara leendet pa en av de fejk-dova killarna.
Det konstiga ar vad som gjort att de hamnat pa dovskolan. Tror deras foraldrar att de ar dova? De kanske inte brukar lyssna nar foraldrarna ber dem stada? da kan man ju tro att de ar dova.. eller ar det sa att foraldrarna vill att de ska ga pa dovskolan for att det ar en sa valutrustad skola materiellt satt? Pengarna rullar ju in fran Sverige o England o USA, sa traslojd, syslojd o datorsal ar ju inte av detta landet. Eller vad gor att man lamnar sina barn till en dovskola fast de hor?

Man kan ju halla pa hur lange som helst att lista allt som ar konstigt har. Det galler bara att komma pa det eftersom man har en tendens att vanja sig, aven vid de konstiga foreteelserna.
1 Betty:

skriven

Det är alltid spännande att höra om kulturkrockar!

2 Jenica & Joel:

skriven

Hej B! (:

Joel tror att gäspningen och hungern hör i hop med att man gapar(?). Kanske han har rätt. Men intressant att kunskapen sträcker sig olika långt i olika länder, vem har egentligen rätt? Vi kanske vet mycket saker för att vi lärt oss så, tänk så har vi fel.. Konstig tanke, beror kanske på att jag är suuuper trött. Här är det iallafall kallt och mörkt. Men jag tänder ljus, äter pepparkakor och julpyntar/pysslar med dig i mina tankar, som du önskar (:



KRAM

3 Zakarias:

skriven

Hahahaha!! xD Vad roligt med fejkdöva barn! Hur kan de låta bli att gäspa när de är trötta? Konstigt..

Jag saknar dig jättemycket!! Kramar

4 pappa:

skriven

Toppen! Du borde bli Sveriges Radios Etiopenkommentator.

Min gäspteori:När blodsockerhalten är låg,blir man trött,sömnig och gäspig/pappa

5 Mamma Lena:

skriven

6-åringar är smarta och har sin alldeles egen logik, ofta djupare än vi vuxna. Visst är de underbara!



Saknar dig

Kram

6 Cookie:

skriven

Benne!! Så kul att läsa när du skriver. Hoppas du mår bara bra!!

Fet KRAM från cookie :)

7 emelie:

skriven

Benne jag saknar dig massor! Och ja barn är verkligen roliga och smarta på sitt eget lilla vis! =)

Vi har ingen snö i sverige...snyft det bara regnar och regnar och är grått. Men man kan ju tända ljus o mysa o lyssna på julmusik!



Massa kramar!!!

8 Hana Lend:

skriven

Benne! Vad roligt det är att läsa din blogg. Och vad många bra tips man får! Imorgon ska jag mjölka in mitt hår, skaka mina frukostägg, låsas vara döv och börja hälsa på folk med deras namn! Saknar dej och härliga Etiopien. Hoppas ni har det bra!

stor kram

9 Sinnica:

skriven

hejsan.

Fin blogg och fina bilder.

Jag jobbar på ett företag som hjälper unga att söka jobb och hitta rätt.

Jag håller just nu på att göra en pressentation om att jobba som volontär.

Eftersom jag själv bara jobbat som volontär för miljö och djurorganisationer så undrar jag om jag får låna några bilder av dig till presentation? Så att de får en bredare bild av vad man kan göra som volontär.



Uppskattar svar



Mvh



Sinnica

Kommentera här: