Rubrikfantasibrist

Sa var nu lovet slut. Det har varit tva bra och lyckade veckor kom vi fram till.
Inte sa manga kvar som inte fick aka hem, jamfort med forra aret. Mycket pysselaktiviteter och varierade dagar, vilket nog har bidragit till de mycket farre tararna av hemlangtan, till skillnad fran forra arets lov. Och sa har det varit lite storre frihet. Till och med tjejerna (de 5-6 aldsta av dem som ar kvar) har fatt komma ut pa stan och varit pa besok hemma hos oss flera ganger. De aldsta killarna ocksa, men de har lite lattare att komma ut ibland annars, iallafall vissa helger, medans tjejerna aldrig aldrig far ga utanfor skolans omrade.
Och sa har jag umgatts mer med vissa elever som annars inte ar sa framat, utan mest haller sig i bakgrunden, men nu nar det ar lov och inte alls manga elever, har vagat komma fram mer och sjalva tagit initiativ sa att jag fatt lara kanna dem battre! Sa harligt att fa vara med och se positiva forandringar! For flera av dem marks det ju att de behover minst lika mycket karlek och trivs med uppmarksamheten! Jag bara hoppas och ber att det ska halla i sig i fortsattningen sa de inte forsvinner undan igen sa att jag forlorar den kontakten och vanskapen med dem!

Dawit har antligen fatt sitt visum nu, och har lamnat Nakamte och oss for att aka hem till sin Liselott i Sverige. Underbart, jag ar verkligen glad for dem! ...men synd om mig o Maria... De har varit ett sa stort stod och hjalp for oss! Och nu ar vi ensamma svenskar i Nakamte.

Men i eftermiddag anlander sex elever och en larare fran Strandhems Bibel- & Larjungaskola 09/10 till oss i Nakamte! Denna vecka ar de uppdelade pa tre olika stallen i Etiopien, och en grupp kommer alltsa hit! Ni kan folja deras bloggar och foton, for deras hemsida lar ju vara intressantare och mer innehallsrik an min blogg den kommande veckan. (Har ar deras hemsida: http://bibelskolan.strandhem.nu/0910/ )
Jag och Maria kommer ju ha fullt upp att ta hand om gruppen, sa da ar det ju rattvist att de skoter bloggandet, hehe. Men vi har planerat deras vecka, och det kanns bra (forutom ett fall dar vi maste forlita oss pa tva forvirrade oplanerade etiopier som fortfarande inte verkar ha koll pa laget trots att vi pratat med dem hur manga ganger som helst de senaste veckorna och manaderna! Men det loser sig..) och jag och Maria ar galet laddade, och de ar vantade bade av oss och vara barn!

Veckans lyx: Tva dagar med ugnspannkaka och svensk lingonsylt!
(Dawit skankte oss en massa gott nar han akte ivag)


Avslutar med nagra citat av vara ibland smatt forvirrade barn och ungdomar:

I borjan av lovet nar elevernas foraldrar droppade in och hamtade elev efter elev var det flera som vid olika tillfallen fragade mig och Maria:
"Kommer dina foraldrar ocksa och hamtar dig nu pa lovet
sa att du ar hemma tva veckor och sen kommer tillbaka igen?"


En diskussion om svenskarnas religionstillhorighet, mellan mig och tva av de aldsta tjejerna:
"Ar det flest kristna eller flest muslimer eller flest ortodoxa i Sverige?"
"Nja, det ar nog inget av det. Det ar nog flest som inte tror alls" sa jag.
"Men vem ber de till da?"
"Men de tror inte pa nagon Gud alls, sa de ber inte till nagon" svarade jag.
"Va?! Gar de bara omkring pa gatorna och ar tysta?!!"

Och sa ett citat apropa ingenting:
"Va?! Har ni ingen ko hemma? Men hur far ni da tag pa mjolk?!"

1 Kim:

skriven

Mm, lyckos dig, nu hänger du med finaste Ullis en hel vecka :)

Kram

2 Mamma Lena:

skriven

Apropå citaten: Härliga påminnelser om att världen finns innanför mina referensramar, att den aldrig kan sträcka sig utanför dem.

3 pappa:

skriven

I kväll har jag haft en ny kontakt med din lägenhet i Umeå. Och jag har bestämt var du ska studera;på socialhögskolan (nästan alla intagningsbetyg är lägre i Umeå).Jag har redan skaffat några intressanta kursböcker i sociologi som ligger på ditt skrivbord och väntar på dig. Sen blir du SOCIONOM typ Christer Unosson eller Lena Bengtsson,och hela världen ligger öppen för dig.Omtänksamma och ansvarsfulla hälsningar/pappa

4 Zakarias:

skriven

Vad pratar pappa om?! Du ska inte flytta till Umeå!!? Du ska flytta till Lund och åka hem varje helg med samma tåg som jag.

5 benedicte:

skriven

Kim: Ja, nu har jag hangt med din Ullis en hel vecka och det var galet najs minsann!



Ovriga: Precis som bibelskolan den senaste veckan (och aven tidigare besokare) konstaterat, sa ar det nog ordet 'konstig' vi anvander mest... sa aven om min pappa! Vad gor han, vad haller han pa med, vad tror han, vad tanker han...? Ja det ar fragor man skulle kunna fraga sig om man hade trott man kunde fa svar pa dem, men jag gav upp innan jag forsokte. Det ar helt enkelt bast att bara acceptera faktum att han ar konstig... Jag har helt enkelt ingen aning om vad han pratar om.

Umea och socionom ar inget for min host i alla fall, sa vet du Zack :)

6 Sosso:

skriven

Ha ha, Umeå låter jättebra för dig! Din pappa är klok han! Välkommen till Norrland och Fridhem!!! :)

Kommentera här: