Bilkorning i Addis

Nu ar vi i Addis igen, for att tillbringa de narmsta tre-fyra veckorna har. Hanna gar en sprakkurs, och darfor ar aven flickorna och Magnus med. Saledes aven jag, eftersom min arbetsplats da flyttar med familjen, och Maria eftersom hon inte ville vara ensam kvar i Nakamte.
Vi kom hit i onsdags kvall, och torsdagen spenderades tillsammans med en grupp fran Malmo som ar har en vecka. Eftersom Magnus ombads guida dem lite i Addis (vaxla pengar pa Hilton, ata middag pa restaurang, och sen tva studiebesok, varav ett pa en skola for handikappade barn) hangde Maria, jag och flickorna med dem.
Det var en trevlig grupp, och det var kul att traffa lite svenskar som bara dygnet fore befunnit sig i Skane, vilket gav en kansla av att hemma inte ar sa langt borta.

Igar, fredag, hangde Maria med Malmogruppen till ambassaden bland annat, och jag och flickorna hangde med Magnus pa de arenden han hade i Addis at olika personer. Och eftersom Hanna har for sig att man far kora en manad pa sitt svenska korkort, innebar det att jag skulle kunna kora en vecka nu, och ta med flickorna till lekplats och bad och annat. Vilket ledde till att jag hela dagen igar "ovningskorde" i Addis med Magnus och flickorna.
Addis ar ju en valdigt stor stad, med galet rorig trafik, men den ar anda sa pass lugn, att det inte alls var jobbigt utan bara galet kul att kora! Sen att det ar en galet stor bil med bland annat fyrhjulsdrift (som dock inte anvandes i storstan, haha) var ju lite ovant, men inga problem.
Senare pa eftermiddagen nar vi snackade med nagra andra missionarer, trodde de att man inte alls kunde kora pa sitt svenska korkort... men jag blev ju aldrig stoppad, sa vi vet inte vem som har for sig ratt regler... Att fa ett etiopiskt korkort kan ta nagra dagar eftersom man maste aka fram och tillbaka till olika stallen och fa olika stamplar som kostar nagra hundralappar vardera. Fragan ar om det ar vart (pengar och dagar) att forsoka fixa det, eller inte.

Igar hade jag aven ont i magen hela dagen. Inget allvarligt som hindrade mig att kora bil eller vara med hela dagen, men anda borjan till nat. Magen har ju varit kass typ anda sen vi kom, men har inte gjort ont forran nu. Pa kvallen fick jag aven huvudvark, och gick och la mig tidigt. Sov hela natten (ovanligt eftersom vi ar vana vid sangar med bitande loppor) och vaknade mycket battre imorse. Idag ar jag bara lite yr och matt, och huvudvarken kanns bara vagt i bakgrunden an sa lange. Hoppas pa att det inte ar nan amoba eller liknande, utan att jag snabbt blir bra igen.

Det var jattekul att kora bil igar, och det enda svara (forutom att vanja sig vid att tuta hela tiden eftersom ingen anvander sina backspeglar till annat an att spegla sig i) ar att lara sig hitta i Addis! Men oj vad kul det hade varit med etiopiskt korkort och att kunna kora bil har!
1 Don T:

skriven

Va kul att du vågade köra i Addis, de é baa att följa strömmen...;) De tar inte mer än några timmar och lite pengar att få körkort, bara man har alla kopior och stämplar i ordning. Fråga HK på ELM så kan hon nog hjälpa dig!? Tuta hellre en gng för mkt än att hamna i en "situation"...

Träffade ni Chippo när ni var på Gullale?

I söndags döptes Mose - for your information.

Må väl!!!



Kram

2 emelie:

skriven

Ååå benne så kul för dig att köra där! åå jag saknar dig med min fina syster, men det är så glad för att ni har det så bra där! hoppas du inte blir sjuk nu, håll dig frisk, okej bra, puuss på dig, och guds välsingnelse!

3 Mamam:

skriven

4 Mamma Lena:

skriven

Spännande att läsa om bilkörning mm.



Det är en del som inte kan läsa din blogg för att det blir alldeles blankt på deras skärmar. Kan det vara för att du har så mörk bakgrund?

Fundera på om du kan göra nåt åt det, för det är ju trist om det inte funkar för alla.



Kram

Mamma

5 Jo:

skriven

Benne! Jag vill också köra i Addis! Eller framför allt, jag vill vara i Addis. Pussokram

Kommentera här: