Dagens Lukt

Det är konstigt det där med hur lukter kan vara så starkt kopplade till minnen, och framkalla dem på bara en sekund. Framkalla minnen och känslor så man plötsligt vet exakt hur det kändes vid ett tillfälle flera år tidigare.
Hittade en lypsyl idag - labello juicy splash (knallgrön) - som jag var mer eller mindre beroende av under en period i bland annat nian. Så fort jag känner lukten av den vet jag precis hur jag kände mig i nian.
Jag hör hur Ted Gärdestad ständigt spelades ur mina högtalare, jag får en stark känsla av skoltrötthet över mig, jag känner hur det började kännas att inse hur klassen man gått med nästan hela grundskolan skulle splittras, vilket kändes både skönt, konstigt och sorgligt, jag minns klassresorna till norge och berlin, och minns vilken bra klass vi ändå var, och hur kul vi hade tillsammans.

Allt detta kommer över mig så snabbt och solklart bara på grund av lukten från ett lypsyl. Helt galet.
1 emelie:

skriven

ååå ja det kommer jag ihåg...ditt lilla lypsyl! det är inte klokt vad tiden går....

2 Cecilia:

skriven

Haha, jag har förstås ingen aning om vad det är för lypsyl :P Men så är jag ju lite blond ;)

3 Anonym:

skriven

Jag minns också det lypsylet, fick samma känsla av gamla minnen osv. Men vet du om man kan köpa det längre? Ocv vart får man tag i det isåfall. Jag hittade mitt gamla nyss och började googla men hittar inget resultat. Det doftar inte längre haha kan bero på att det är över 10 år gammalt. Men jag vill ha ett nytt bara för minnernas skull

Kommentera här: